1968. május 21. - Scorpion atomtengeralattjáró
A Legenda: a tengeralattjáró úton hazafelé az Azori-szigeteknél jelentkezett utoljára. „A haditengerészet képtelen volt magyarázatot adni a veszteségre, de a helybeli idős tengerészek tudták, hogy a végzetes sorsú tengeralattjáró útja a Bermuda-háromszögön át vezetett.”
A tények: a Scorpion testvérhajója volt a Thresher tengeralattjárónak, amely 1963-ban a motorház vízcsövének hibája miatt járt szerencsétlenül. (A Thresher viszont Bostonhoz közel süllyedt el, ezért hamarabb megtalálták és nem került legendás hírbe.) Ezért a Scorpion merülési korlátozást kapott, és ezzel biztonságosnak minősítették, annak ellenére, hogy felszálló rendszerét sok bírálat érte, és köztudott volt, hogy vészfelszálló rendszere egyáltalán nem működik. A Neewsweek júniusban jelentette, hogy a haditengerészet szonárjai május 21-én rögzítették a Scorpion összeroppanásának hangját, helyét az Azori-szigetektől 800 km-re délnyugatra jelölték meg. Októberben a haditengerészettől Moorer tengernagy közölte a hírt, miszerint a Mizar oceanográfiai kutatóhajó tengeralattjáró-roncsot fedezett fel az Azori-szigetektől délnyugatra 700 km-re.
A Legenda fent idézett mondatának első fele szó szerint a The Arizona Republic című újságból való. A cikk további részeit elfelejtik közölni, amely szerint a haditengerészeti vizsgálóbizottság a Mizar fényképein beazonosította a Scorpion maradványait, melyek oly jó minőségűek voltak, hogy ezek alapján próbálták a szerencsétlenség okait kideríteni. A jelentés a katasztrófa lehetséges okai közül ezek alapján a víz alatti ütközést, a robbanást, a bűncselekményt és szabotázst kizárták.
A tengeralattjáró utolsó jelentkezése még az Azori-szigeteknél történt, de a Mizar dokumentációja alapján is közelebb voltak Afrikához, mint Puerto Ricohoz, ezért bármi is történt a Scorpionnal, semmi köze a Bermuda-háromszöghöz. Legfeljebb az Atlanti-óceán egyezik. A Legenda nem emlegeti az 1968-ban szintén nyom nélkül eltűnt francia Minerve és izraeli Dakar tengeralattjárókat, mert azok a Földközi-tengeren tűntek el. 1970-ben a francia Eurydice tűnt el, és ismét a Mizar fedezte fel a roncsait. 1973. márciusában az Egyesült Államok Greenling nevű tengeralattjárója járt vészesen közel ahhoz, hogy a Bermuda-háromszög legendáját gyarapítsa: egy beragadt mélységmérő miatt a megengedettnél jóval mélyebbre merült. A hajót nem egészen 100 méter választotta el attól a mélységtől, amelyben feltétlenül összeroppan a filléres alkatrész hibája okán.
|