Lawrence David Kusche következtetései
- A hajók és repülőgépek eltűnése a térségben arányaiban semmivel sem nagyobb, mint a világon máshol;
- A területen évente több viharszezon van, az eltűnések legtöbbször ezekkel kapcsolatosak, sem rejtély és titokzatosság, sem aránytalanság nincs benne;
- A felületes „kutatás” a számokat eltúlozza:
- Több hajó épp csak késett néhány napot, de eltűnéséről számoltak be;
- Az eltűnések egy része egyáltalán nem adatolható;
- Az eltűnések nagy része nem a Bermuda-háromszögbe tehető;
- A Bermuda-háromszög rejtélye mesterségesen gerjesztett, tudatosan életben tartott, szenzációhajhász legenda.
A Bermuda-háromszög a világ egyik legforgalmasabb vízfelülete. Mind a kereskedelmi, mind a turista-útvonalak itt futnak össze, hozzáadódva a floridai tengerpart amatőr és szolgáltató hajósainak és repülőinek számához. Csak Bermuda reptere évente több mint 50 ezer járatot fogad és indít. Mindezekhez még Fort Lauderdale katonai bázisának forgalma is hozzászámítható. Ehhez a forgalomhoz viszonyítva a balesetek száma elenyészően kicsiny.
A világ bármely más tengerén is előfordulnak elsőre rejtélyesnek tűnő balesetek, eltűnő hajók, vagy előkerülő de személyzet nélküli hajók, repülők, amelyek nem adnak vészjelzést. A látszólagos bermudai koncentráció a nagy számok törvényében lakozik, valamint abban, hogy még a nem itt történt baleseteket is igyekeznek ide helyezni, esetenként igen távoli, Afrikához vagy Írországhoz közeli, de gyakran az Azori-szigetek térségében történt szerencsétlenségeket.
A Puerto Rico - Kuba - Florida térség évenként kétszer hurrikánszezont él át. Az eltűnések jó része - amikor a Legenda ideális hajózó időt emleget - hurrikánok idején történt.
A Bermuda-háromszög különleges - bár nem egyedi - jellemzője, hogy mind hajóval, mind repülővel könnyű eltévedni a sok egyforma korallszirt között, ahogy az a 19. repülőrajjal is történt.
A Legenda előszeretettel emlegeti: előfordult, hogy a hajó fedélzetén tartózkodókat halva találták. Külsérelmi nyomok a halottakon nem voltak fellelhetők. Valójában egyetlen-egy ilyen eset sem volt - fentebb áttekinthető az összes Bermuda-háromszöggel kapcsolatos eset, és ilyen mondat egyiknél sem, még a Legendában sincs. Ez az állítás tipikus folklór-elem, a könyvről könyvre vándorló ellenőrizetlen közlések termése.
A Bermuda-háromszögben semmilyen rejtélyes erő nem működik, csak a szenzációra éhes emberek fantáziája. Charles Berlitz minden szeme elé kerülő, az Atlanti-óceánnal kapcsolatba hozható balesetet a Bermuda-háromszög számlájára írt (sőt még Mexikó nyugati partjainál is volt egy általa emlegetett eset), a körülményeket meghamisítja, az eseményeket úgyszintén. Forrásolás nélküli és adatolhatatlan közléseit igen sokan, köztük Nemere István is készpénznek vette, és önálló teóriákat állítanak fel a semmiről. A Legenda-gyártók másod-, harmad- (sokad-) kézi adatokból dolgoznak, de minden közlésük végső soron Berlitzre vezethető vissza, akinek munkája viszont nem tudományos jellegű, annak követelményeit sem formai, sem tartalmi szempontból nem elégíti ki. Adatai a tüzetes vizsgálatok (valódi forrásokkal való egybevetések) alkalmával legtöbbször légből kapottnak minősülnek. A Legendában szereplő járművek egy részének létezéséről semmilyen bizonyíték nincs, más részük nem is tűnt el, sőt balesetet sem szenvedett, csak a korabeli napilapok adtak hírt a keresésükről. A megtalálásuk híradását a Legenda már nem részletezi. Berlitz szerint az időjárás mindig ideális, de ha nem, akkor hozzáteszi, hogy a hajós elég tapasztalt volt ahhoz, hogy egy kicsiny vihar ne tehessen kárt benne.
A tudományos magyarázatok épp ezért teljesen feleslegesek. Egyetlen olyan, a legendákban megemlített eltűnési esemény sincs, amelyhez ezekhez kellene folyamodni. Például a viharban elsüllyedt Cyclops esetében teljesen felesleges metánbuborékot vagy tenger alatti vulkánkitörést feltételezni, amikor minden okunk megvan annak feltételezésére, hogy viharban süllyedt el. A tudományos magyarázatok a Legenda nem létező körülményei alapján dolgoznak, ezért bár fontos felismeréseket köszönhetünk a tudományos munkának, maguk a rejtélyes eltűnések nem léteznek. Egyetlen példa elég ennek belátására. 1995-ben az akkori világ egyik legmodernebb vadászgépe, egy F–14 Tomcat 1200 km/h-s sebesség mellett egyszer csak felrobbant. Ha nem lett volna a közelében a repülőgép-anyahajó, akkor a katapultált pilóták nem sokkal élhették volna túl a balesetet, mert mindketten másodfokú égési sérüléseket szereztek, önmagában az is csoda, hogy a hangsebesség környéke körül sikeresen katapultálhattak. Ez lehetne a Bermuda-háromszög legnagyobb rejtélye, mindenki arról beszélhetne, hogy a sokmilliós technika hogyan tűnhetett el olyan hirtelen, hogy vészjelzések leadására sem volt ideje. A valóságban az ok meglehetősen prózai: minimális olajszivárgás keletkezett és az utánégető berobbantotta a motort. A repülőgép tizedmásodpercek alatt megsemmisült, és néhány perc múlva a maradványai is elsüllyedtek.
|